Den gångna helgen


I fredags började laddningen inför söndagens tävling.
Vi började med en kort skogstur med lite klättring, och fullständigt bombaderades av vidriga älgloppor! Stackars Magne var helt prickig av äckliga loppor och trots att jag inte lyckats få bort alla så gick han jätte fint när vi väl kom fram till paddocken och började träna. Jag red igenom programmet några gånger och han gjorde det kanon. Hade en väldigt bra känsla efter passet och bestämde mig för att bara rida ut och jogga honom på lördagen.

Lördagens joggingtur visade sig vara en dum idé... Det hade regnat väldigt mycket under natten vilket såklart resulterade i att det var väldigt lerigt ute i skogen. Så när vi kom upp ur en lerpöl och upp på en liten klippa så hörde jag att det lät lite misstänkt från höger framhov, och jovisst, självklart hade han dragit av skon så den satt på tvären. Så det blev ingen joggingtur, det blev en lugn skrittur hem igen med en växande panikkänsla över vart man får tag på en hovslagare som kan rycka ut en lördagkväll. Som tur var så var snälla grannen med tappsko-kompetens hemma så han ryckte ut, stort TACK för det!! Kvällen fortsatte med tvätt av häst och utrustning, där jag även lärde mig att prata i telefon och bada häst samtidigt inte är någon bra idé det heller... Men så kom min mycket snälla stallkamrat med nybakta bullar och kvällen kändes plötsligt mycket bättre :)

Så var det söndag och tävling. Jag skulle starta kl 12 så vi började färden hemifrån vid lite efter 9. Väl på plats insåg jag att jag hade väldigt gott om tid så vi tog en fika och tittade på några ekipage innan det var dags att byta om och lasta ur hästen. Magne skötte sig jätte bra, han var lugn och sansad och brydde sig inte nämnvärt om hästarna runt omkring, och tur var väl det eftersom jag hade en hästskötare med mig som frågade "Vad gör jag om han flyttar på sig?"
På framridningen gick han som en klocka! Efter lite muttrande och surande på stallkompisen så var han helt koncentrerad, väldigt följsam och lugn och lyssnade jätte fint på hjälperna. T.o.m. galopperna satt som en smäck, han fattade rätt galopp varje gång och gick lugnt och stadigt i form, så den känslan tar jag absolut med mig från helgen! Tyvärr så satt inte den känslan kvar när vi väl kom in på banan, som vanligt så tyckte Magne att det var fruktansvärt att bli instängd i ridhuset medans alla kompisarna fick vara kvar utanför, så han blev väldigt stark och ville hela tiden ha koll på dörren vilket resulterade i en alldeles för öppen form, han flöt även ut i volterna mot utgången och galoppen blev ofokuserad och lite springig. Det slutade iaf med en 11:e placering med 64,6% och jag är nöjd med honom eftersom han ändå skötte sig väldigt bra över lag.

Idag blir det träning för Peter igen! Jag vet att det kommer bli mycket fokus på hörnpasseringar i galopp, så idag lär han få jobba den lille gule ;)

Kommentarer
Postat av: Åsa

Vad fasen, både du och Lisa borde väl ha tappskokompetens? ;)

2010-09-27 @ 10:15:45
URL: http://hasteriet.blogg.se/
Postat av: Melina

Jag är helt 100 på att du va med och tog tappskokompetensen i Skara..... ;)

2010-09-30 @ 17:12:03
Postat av: Carolin

Det var jag faktiskt inte, hoppade den kursen :(

2010-09-30 @ 17:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0